Accueil > Séminaires > Séminaires et Groupes de travail hebdomadaires > Arithmétique et Théorie de l’Information (ATI)

Séminaire Arithmétique et Théorie de l’Information (ATI)

par Kohel David, Lozingot Eric - publié le , mis à jour le

Séminaire

• Jeudi 28 septembre 11:00-12:00 - Ignacio GARCIA-MARCO - Institut de Mathématiques de Marseille

Lower bounds for univariate real polynomials

Résumé : In this talk, we consider real univariate polynomials and we study their representations as sums of powers of degree 1 polynomials. The goal of this talk is to present families of polynomials such that the number of terms required in such a representation is of order d. This is clearly optimal up to a constant factor. Previous lower bounds for this problem were only of order $\sqrtd$. We obtain this improvement thanks to a link of this problem with the problem of real Birkhoff interpolation.
    This talk is based on a joint work with Pascal Koiran : Lower bounds by Birkhoff interpolation. Journal of Complexity 39 (2017), 38-50.

Ignacio GARCIA-MARCO

Lieu : Amphithéâtre Herbrand 130-134 (1er étage) - Institut de Mathématiques de Marseille (UMR 7373)
    Site Sud
    Campus de Luminy, Case 907