Rencontres de Statistique Mathématique 2019

Toute la journée

INTERNATIONAL CONFERENCE

Meeting in Mathematical Statistics
The classical theory of statistical models (experiments) has been extended to the asymptotic equivalence paradigm, allowing to classify and relate infinite or high-dimensional problems which are most often ill-posed.
Such statistical concepts are also integrated in the emerging field of quantum statistics, which is developing due to fast technological progress in quantum engineering. The analysis of quantum statistical models is directed towards a non-commutative statistical decision theory with connections to operator algebra, quantum information and quantum probability (see current trimester at the Institute Henri Poincaré :
https ://sites.google.com/site/analysisqit2017/
As any fast evolving area, it already benefitted from the non parametric and the high-dimensional up-to-date methods in statistics. However, more involved physical concepts (like entanglement) are not popular in the mathematical-statistical world. Similarly, the quantum dynamical systems are much used in quantum engineering and inference in such setups is at its very beginning.
Our conference aims at bringing together new topics from quantum physics and the most recent research in high-dimensional statistics, learning, stochastic processes, for a closer exchange and opening on future cooperations.

Rencontres de Statistique Mathématique
La théorie classique d’expériences statistiques a été étendue au paradigme de l’équivalence asymptotique, nous permettant de classifier et mettre en lien des problèmes infini-dimensionnels qui sont mal posés le plus souvent.
De tels concepts statistiques sont aussi intégrés dans le domaine e émergent de la statistique quantique qui se développe très rapidement due au progrès technologiques de l’ingénieurie quantique. L’analyse des modèles statistiques quantiques se dirige vers une théorie de la décision non-commutative en lien avec l’algèbre des opérateurs, la théorie de l’information quantique et les probabilités quantiques (voir le trimestre à l’Institut Henri Poincaré:
https ://sites.google.com/site/analysisqit2017/
Ce domaine a déjà bénéficié des dernières méthodes statistiques non paramétriques et en grande dimension. Cependant, de nombreux concepts physiques (e.g. l’intrication) ne sont pas populaires en statistique. De même, les systèmes dynamiques quantiques sont très utilisés en pratique, mais l’inférence statistique n’en est qu’à son début.
Notre conférence a pour but de rassembler de nouveaux sujets de physique quantique et les plus récents développements en statistique, apprentissage, statistique des processus, pour des échanges et futures coopérations.

Organisation :
– Cristina Butucea (CREST, ENSAE, Université Paris-Est Marne-la-Vallée)
– Christophe Pouet (I2M & Ecole Centrale de Marseille)
– Vladimir Spokoiny (Humboldt University of Berlin)