Data analysis in a nutshell

Didier Le Bail
CPT, Aix-Marseille Université

Date(s) : 13/04/2023   iCal

I will present to you what data analysis is as well as some of its fundamental tools and concepts, drawing a parallel with experimental sciences and algorithmic information theory. Then a justification of the relevance of big data is given and some ideas to visualize and extract patterns are presented. Then the problem of learning is defined, as well as different levels of difficulty. For each level we give examples and the solutions currently in use.

Le séminaire des doctorant⋅es de l’I2M et du CPT à Luminy regroupe chaque semaine les doctorant⋅es du site autour d’un exposé plus ou moins (in)formel, dans un cadre convivial. Il est évidemment ouvert aux étudiant⋅es de master et aux doctorant⋅es d’autres laboratoires.

C’est au rez-de-chaussée du bâtiment de « l’ancienne BU », dans la salle « Séminaire 2 » (au fond à gauche en sortant de l’escalier si vous venez de l’étage, au fond à droite si vous entrez par le rez-de-chaussée). Attention : l’entrée dans le labo nécessite un badge. En cas de souci (de type : être bloqué⋅e dehors), appeler le 04 91 26 95 91.

Amphi 5 - TPR2 (room 500-504, fifth floor)